Billedet på sidehoved
  • Branderup Friskole

 

 

Mission

Vision

Værdier

 

Fundamentet

På Branderup Friskole bygger vi på den Grundtvig/Koldske tanke.

Vi ønsker at bygge på dialogen, forståelsen og fællesskabet – mellem børn og voksne og de voksne imellem.

Det er vigtigt at vores elever udvikler sig til livsduelige børn/unge, der kan agere i vores samfund og som tør favne verden og dens udfordringer.

                                                                                                                                           

 

Livsduelighed – Læring  – Fællesskab

”Hvor glæden bor, gror sjælen stor”

 

 

 

 

Mission

(hvorfor er vi her….og hvad vil vi…..overordnet)

  • At styrke og udvikle det enkelte barns livsduelighed i meningsgivende læringsfællesskaber, med udgangspunkt i det enkelte barns forudsætninger
  • At udvikle, udfordre og styrke børn til at være livsduelige, så de på forskellig vis tilegner sig kompetencer til at håndtere tilværelsens mangeartede udfordringer
  • At tage udgangspunkt i faglige, sociale og kulturelle kompetencer der fremmer børnenes trivsel, læring og udvikling.

 

Vi vil….

Vision

  • vælges til fordi vi er en kulturbærende og – formidlende skole
  • være anerkendt og aktiv i lokalsamfundet
  • være attraktiv for børn, deres forældre og personale
  • ruste børn til at agere og handle i verden
  • skabe et undervisningsmiljø, hvor vi anerkender alle børn, bygger videre på deres potentialer, lader dem udforske deres evner og bevarer deres nysgerrighed
  • have en skole med kompetent faglighed og inspirerende pædagogik og undervisning
  • bygge på forpligtende, lærende og rummelige fællesskaber
  • være en skole som skaber virkelyst og engagement, samt tryghed og åbenhed over for verden for at støtte og udfordre børn i at udvikle:
  1. Livsduelighed og glæde ved livet
  2. Selvværd og selvtillid
  3. Kompetence til fordybelse
  4. Kompetence til at vise ansvar

 

I bestræbelserne på at leve op til missionen og visionen

Vil vi…

Værdier

… mødes på en skole hvor

  • Der er plads til at alle kan være og lære
  • Der er arbejds- og livsglæde
  • Der er et godt samarbejde med forældrene
  • Der er et godt samarbejde med lokalsamfundet

 

…skabe mulighed for deltagelse i mangfoldige fællesskaber og demokratiske processer og rammer, hvor

  • Alle er værdifulde
  • Alle føler sig trygge og anerkendte
  • Alle har tillid
  • Alle er ansvarlige over for hinanden og skolen som helhed

 

…give børnene mulighed for at tilegne sig menings- og betydningsfulde kompetencer i et miljø med

  • Troværdighed
  • Åbenhed
  • Humor
  • Anerkendelse
  •  Ordentlighed

 

 

 

Derfor….

(hvad ser vi)

  • Har vi et tæt internt og eksternt samarbejde
  • Bakker vi op om lokalsamfundets arrangementer og tiltag
  • Har vi medinddragelse (på alle planer)
  • Har vi højt engagement (på alle planer)

 

I hverdagen ved vi at…..

  • Vi er accepteret og holdt af
  • Vi ved hvad vi må og ikke må – og hvorfor
  • Vi lytter til hinanden
  • Vi møder tolerance og forståelse
  • Vi får hjælp til det der er svært
  • Vi oplever at det vi mener er vigtigt
  • Vi ved vi har værdi

 

I og omkring undervisningen…

  • Er kreativitet en del af måden at tænke på og en dimension i alle fag
  • Kontinuerlig opdatering af personalets kompetencer og skolens materialer
  • Har vi opdaterede fysiske læringsmiljøer
  • Er fortælling og samtale er væsentligt (forståelse, glæde, historieforståelse)
  • Indretter vi til enhver tid skemaet, hverdagen, årsplanerne, osv. efter vores vision og værdier